(zie ook hoofdstuk plus 10 systeem)
Stoten van de korte beneden band naar de lange band en via de korte bovenband weer naar de korte beneden band, met eventueel doorlopen naar de lange band. Onderstaande lijnen zijn de basis lijnen voor dit systeem.
Basisgetal = waarde van de looplijn vanwaar men vertrekt (0 t/m 40).
C = getal in het cirkeltje ( 1 t/m 5 ).
M = aantal merktekens op de aankomstband ( 1 t/m 8 ).
1ste voorbeeld:
Vertrek is 40 en aankomst is 2 . Bij 40 staat 1 (in de cirkel)
We willen naar het 2de merkteken,dan moet C vermenigvuldigt worden met 2.
Dan volgt 40 – (2*1) =38.
Mikpunt is 38 en men komt aan bij merkteken 2.
2de voorbeeld : vertrek is 30 en aankomst is 4 . Bij 30 staat 2 (in de cirkel)
We willen aankomen bij het 4de merkteken dan moet C vermenigvuldigt worden met 4
Dan volgt 30 – (2*4) =22
Mikpunt is 22 en men komt aan bij merkteken 4
DE LOOPLIJNEN VAN EEN BAL ZONDER EFFECT
Als men zoals op onderstaand voorbeeld vanaf de korte band zonder effect en iets boven het hart diagonaal wegstoot, zal de speelbal de looplijn volgen zoals het voorbeeld laat zien. Kies de snelheid die de bal zou moeten hebben, als we over 4 banden zouden spelen. Mocht de speelbal niet in de hoek komen , varieer dan in de zone , die is aangegeven als streepje op de korte band. Komt de bal uiteindelijk in de hoek dan noemen we dit de basis looplijn.
Als de speelbal op een ander plaats ligt, dan kan men voor iedere halve diamond dat de speelbal van zijn oorsprong naar links ligt, een heel diamond op de lange band als mikpunt aan houden.
In het volgende voorbeeld loopt, 2 halve diamonds naast de basislijn, de lijn die via 2 volle diamonds op de lange band moet worden aangehouden, om in de hoek te komen en bal 3 te raken.
In het volgende voorbeeld loopt, 1 halve diamond naast de basislijn, de lijn die via 1 volle diamond op de lange band moet worden aangehouden om in de hoek te komen. En in dit geval moet er dus voor de hoek worden aangekomen om via de de korte band bal 2 en 3 te raken dus spelen we 1/3 diamond verder.
Wetenswaardigheden: Als de speelbal op M wordt gespeeld, komt de bal terug op de derde band en wel op 2/3 van het vertrekkende punt.
Als de speelbal vanuit vertrekpunt 8 door M wordt gespeeld, komt deze op 2/3 terug van het vertrekpunt. 8×2/3=5.3. Als de speelbal vanuit vertrekpunt 12 door M wordt gespeeld, komt deze op 2/3 terug van het vertrekpunt. 12×2/3=8.
Misschien wel het makkelijkste systeem in deze categorie zie je in onderstaand voorbeeld (let op de diamond waardes)
SPELEN IN HART VAN DE BAL EN MET EEN 4 BAND SNELHEID
Hieronder een ander systeem voor spelen zonder effect.
De berekening is als volgt:
vertrek – ( aankomst / 2 ) = mikpunt In bovenstaand voorbeeld wordt dat 25 – (30/2) = 10
Hierboven is het mikpunt dus 40 – (50/2) = 15
Spelen via bal 2 geeft dezelfde oplossing vwb het mikpunt.
32.5 – (55/2) = 5
Hieronder nog een speciale looplijn.
Rondspelen via de lijn middelste diamond lange band naar middelste diamond korte band.
KORTE STOOT ZONDER EFFECT – INDEX – DUBBELE VOORBAND VIA LANGE OF KORTE BAND