HET 30 SYSTEEM spelen via L-K-L
BASIS: mikpunt=30 wanneer aankomst en vertrek recht tegenover elkaar liggen.
AFSTOOT: zonder of weinig effect, boven center van de speelbal, bal 2 dik en krachtig aanspelen.
Basisstoot: mikpunt = 30 en aankomst is tegenover vertrek.
Voorbeeld hieronder: We spelen bal 2 dik en krachtig aan met iets effect aangezien we effect verliezen met het aanspelen van bal 2.
Op onderstaand voorbeeld wordt aangegeven dat we steeds iets meer effect moeten geven naargelang de aanspeelhoek op bal 2 groter wordt.
Bij onderstaand voorbeeld wordt het duidelijk hoe een en ander werkt indien men basis 30 gebruikt. Speelbal ligt 2 diamonds boven de rode bal, dientengevolge mikken we op 1.5 diamonds boven punt 30.
Ook hier geldt: We spelen bal 2 dik en krachtig aan met iets effect.
In onderstaand situatie gaan we het mikpunt op de aanspeelband via bal 2 bepalen.
Stap 1
We kijken eerst waar de rode bal ligt ten opzichte van punt 30, bepalen daarna waar de speelbal de band moet raken en trekken van daaruit een denkbeeldige verticale lijn over de breedte van het biljart.
Stap 2
Trek een lijn vanuit het snijpunt van deze lijn op de band naar punt 30 en schuif vanuit de vertrekband steeds 10 punten van de vertrekband verder en 7.5 punten verder op de aanspeelband totdat deze lijn de zijkant van bal 2 raakt.
Stap 3
Speel bal 2 half door de bal en krachtig aan met iets links efectf en boven in de bal.
OPMERKING: Indien dit systeem gebruikt wordt voor een losse band stoot moet men dezelfde aanpak hanteren als hierboven beschreven, met een lange rustige afstoot en iets mee effect. Op een “lang” biljart eventueel zonder effect.
HET “47” SYSTEEM – INDEX – HET “07” SYSTEEM
De inhoudt op deze pagina van bv b.e.j.a. is Digiproved © 2016